παραγωγή γυναικών προς κατανάλωση

Είναι τώρα κάτι μέρες που έχω προσέξει κυρίως σε στάσεις λεωφορείων μια διαφήμιση που αναπαριστά μια νεαρή γυναίκα με εσώρουχα, ψηλή και αδύνατη, με αρκετά μεγάλο στήθος το οποίο αφήνεται διακριτικά να φανεί μέσα από το σουτιέν που φοράει, σε μια σαφώς προκλητική στάση. Νιώθοντας πως η διαφήμιση κρύβει ένα μήνυμα για μένα κοντοστάθηκα για να δω τι έχει να μου πει.

Το πρώτο πράγμα που μαθαίνω λοιπόν είναι πως τα εσώρουχα έχουν διπλή αξία. Από τη μια το προφανές. Προστατεύουν κάποια ευαίσθητα όργανα. Από την άλλη το λιγότερο προφανές. Μπορούν να σε βοηθήσουν να γίνεις σεξουαλικά επιθυμητή. Το όλο θέαμα είναι κοινώς αποδεκτό. Ο κόσμος δεν αντιδρά βλέποντας τα βυζάκια της κοπέλας έτοιμα να πεταχτούν μέσα από το μικροσκοπικό σουτιέν. Ένα αίσχος δηλαδή ή η αποκαθήλωση της αφίσας. Τίποτα τέτοιο όμως δε συμβαίνει. Με τη διαπίστωση πως πρόκειται για κάτι φυσικό συνεχίζω τις σκέψεις μου. Αν λοιπόν τα εσώρουχα βοηθούν στο να γίνεσαι σεξουαλικά επιθυμητή και θέλω να γίνω σεξουαλικά επιθυμητή πρέπει να πράξω και ανάλογα. Καταλαβαίνω πως είναι λίγο πολύ κοινός νους να πάψω να αγοράζω βρακάκια από τα καλαθάκια στη λαϊκή που παραπέμπουν σε ντομάτες και κρεμμύδια και να αγοράσω τα συγκεκριμένα που ταυτίζονται με τη σεξουαλική επιθυμία. Αρχίζω να ταλαντεύομαι. Γιατί πρέπει να χρειάζομαι κάτι γα να γίνω σεξουαλικά επιθυμητή; Και αν δεν είμαι έτσι απλά σεξουλικά επιθυμητή τι μπορώ να κάνω γι’ αυτό; Κι αν είναι κάτι που χρειάζεται προσπάθεια και κόστος τότε γιατί πρέπει να μπω στον κόπο; Και γιατί στο κάτω κάτω πρέπει να είμαι σεξουαλικά επιθυμητή; Όλες αυτές οι ερωτήσεις γυρνάν στο μυαλό μου και κάτι μου λέει πως η αφίσα είναι εκεί βαλμένη για να μου δώσει όλες τις απαντήσεις. Μα φυσικά! Πως είναι δυνατόν να μου διαφεύγει! Η γυναίκα πρέπει να είναι σεξουαλικά επιθυμητή γιατί αυτή είναι η γυναίκα. Έλξη, έρωτας, σεξ, απόλαυση. Όλα μοιάζουν να μπαίνουν στη θέση τους. Ψάχνω να βρω αναφορές για το που και πως. Μάταια. Είναι άραγε εσκεμμένη η απουσία οποιουδήποτε πλαισίου όπου αυτή η σεξουαλική επιθυμία μπορεί να παραχθεί; Ένας συγκεκριμένος άνδρας ίσως; Ο σύντροφος; Ο σύζυγος; Ένας συγκεκριμένος χώρος; Η κρεβατοκάμαρα; Η κουζίνα; Νιώθω μπερδεμένη. Μπαίνω μέσα στην αφίσα και είμαι εγώ αυτή που φορά τα εσώρουχα. Είμαι εκεί για οποιονδήποτε, μπορώ να προκαλέσω την επιθυμία οποιουδήποτε, ο καθένας έχει το δικαίωμα να διεγερθεί βλέποντάς με. Οπουδήποτε. Εδώ μέσα στο δρόμο, μπροστά στα βλέμματα των άλλων που θα κοντοσταθούν, θα προσπεράσουν, θα βγάλουν το κινητό τους να με βιντεοσκοπήσουν για να διεγερθούν αργότερα. Στο γραφείο. Στο μπαρ. Στο μπουρδέλο (και με το νόμο). Είμαι το κατασκεύασμα μιας γυναίκας. Δεν είμαι παρά ένα αντικείμενο. Αλλά όχι! όχι! Πετάγομαι έξω από την αφίσα και φωνάζω. Αρνούμαι να είμαι ένα σεξουαλικό αντικείμενο. Αρνούμαι να ρυθμίζω τη ζωή μου με βάση του πως θα γίνω σεξουαλικά επιθυμητή. Να κρίνω τον ευατό μου και τους άλλους σε σχέση με το αν είμαι σεξουαλικά επιθυμητή σε ικανοποιητικό βαθμό αλλιώς έχω να διαλέξω ανάμεσα στην προσωπική αποτυχία ή μια πλαστική. Εξοργίζομαι σαν σκέφτομαι πως όταν κάποιος μου σφυρίζει κάτι για τον κώλο μου εγώ το προκαλώ κι επομένως δεν έχω λόγο να αντιδράσω. Εξοργίζομαι που όταν το αγνοώ οι άλλοι νομίζουν πως γουστάρω κι αν αντιδράσω θυμώνουν κιόλας γιατί και καλά τόσην ώρα γούσταρα ενώ ξαφνικά δε γουστάρω οπότε ισχύει το κλασικό ότι όποτε οι γυναίκες λένε όχι εννοούνε ναι κι έτσι τα χειρότερα ακολουθούν. Αρνούμαι να είμαι γυναίκα. Και καθώς το λέω διαπιστώνω πόσο εύκολο είναι να το λες και πόσο δύσκολο να το παλεύεις σε έναν κόσμο που θεωρεί δεδομένο ότι το να εξευτελίζεσαι είναι στη φύση σου.

Σχολιάστε

