το καλάθι της νοικοκυράς

Είναι φανερό ότι ο επίσημος πληθωρισμός (όπως αυτός που καταρτίζει η ΕΣΥΕ στην Ελλάδα), που βασίζεται σε ένα επιλεγμένο «καλάθι» προϊόντων και υπηρεσιών, με τους ανάλογους συντελεστές στάθμισης, δεν μπορεί να ταυτίζεται με το ατομικό «καλάθι» τόσο διαφορετικών καταναλωτών σε μια κοινωνία. Για παράδειγμα, ένα ζευγάρι ηλικιωμένων έχει πολύ διαφορετικό καταναλωτικό πρότυπο από ένα νιόπαντρο ζευγάρι. Αρα βιώνουν και άλλους ρυθμούς πληθωρισμού.

shopping.jpg

Αυτό όμως που είναι λιγότερο γνωστό είναι ότι -σύμφωνα με την αμερικανική έρευνα της Fed- οι εκτιμήσεις και οι προσδοκίες της κοινής γνώμης για τον πληθωρισμό σχετίζονται σε σημαντικό βαθμό με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των ερωτώμενων καταναλωτών:

– Οι άνθρωποι με υψηλά εισοδήματα αντιλαμβάνονται και προβλέπουν πολύ μικρότερο πληθωρισμό σε σχέση με τους έχοντες χαμηλά εισοδήματα.

– Οι παντρεμένοι «βλέπουν» χαμηλότερο τον πληθωρισμό από τους ανύπαντρους.

– Η κυρίαρχη φυλετική πλειοψηφία «βλέπει» μικρότερο τον πληθωρισμό από τις μειονότητες και τους μετανάστες.

– Οι ηλικιωμένοι «βλέπουν» μικρότερο πληθωρισμό από τους νεότερους.

– Και το πιο παράξενο: Ακόμα κι όταν το εισόδημα, το επίπεδο εκπαίδευσης, η ηλικία, η εθνότητα, η οικογενειακή κατάσταση κ.λπ. είναι ίδια, οι γυναίκες «βλέπουν» αισθητά υψηλότερο τον πληθωρισμό από τους άνδρες!

Στην έρευνα με τίτλο «Οι περίεργα διαφορετικές αντιλήψεις για τον πληθωρισμό μεταξύ ανδρών και γυναικών», με βάση στοιχεία στις ΗΠΑ, προέκυψε ότι ενώ ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός που κατέγραφε η στατιστική υπηρεσία ήταν 2,7%, οι άνδρες θεωρούσαν κατά μέσο όρο ότι ο πληθωρισμός κινείται με ρυθμό 4,6% και οι γυναίκες με 6,9% – δηλαδή μια διαφορά πάνω από 2%. Το εύρημα επιβεβαιώνεται και σε βάθος χρόνου – με βάση στοιχεία από το 1978.

Κυριακάτικη- 02/09/2007

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s